week 5 & 6, at work

22 juni 2018 - Beamsville, Canada

Week 5  (15)
Maandag was de zwaarste dag van de week, dat weet ik wel zeker. Marissa en ik waren dood moe van de terug reis en het feit dat we om 1 uur pas thuis waren gekomen was natuurlijk ook niet zo fijn. Gelukkig hadden we niet een hele drukke week voor de boeg, we waren namelijk op donderdag en vrijdag al weer om 12 uur klaar. Dit komt doordat er na moederdag veel minder verkocht word. Wat we dan hebben gedaan qua werk deze week? Niet veel verschillend van de andere weken, zo hebben we weer gestokt, geplugd en schoongemaakt. Iets nieuws wat ik deze week heb gedaan is het helpen met orders.  (Als meer wilt weten over hoe dat word gedaan kun je naar het eind van de tekst, daar staat alles uitgelegd).

Verder was Merry deze week langs gekomen om te kijken hoe het op de tuin gaat. Neil is namelijk in Nederland voor de flower trails en Merry vind het ook leuk om iedereen nog even gedag te zegen. Zo was ze woensdag langs gekomen en hebben Marissa en ik verteld over het Montréal weekend. De jongens zijn blijkbaar niet zo spraakzaam…. Na het gesprek had Merry ons uitgenodigd om dit weekend weer langs te komen, alle drie de zoons zouden namelijk komen voor vaderdag en omdat Neil er niet is vond ze het gezellig als wij langs zouden komen. Een rustige week dus, volgende week staat er wel weer veel op de planning!

Week 6 (22)
Ook deze week hebben Marissa en ik weer veel in de kas gedaan, niet heel verschillend van vorige week. Wel hebben Marissa en ik met Mike onze andere baas, de broer van Neil, afgesproken om woensdag naar canada’s wonderland te gaan. Heel leuk en dan ook nog eens onder werktijd?! Wat ook anders was deze week is dat Marissa en ik donderdag met Marcella verschillende winkels waar de CosMic orchideeën worden verkocht gingen bezoeken. Hier gingen we kijken naar hoe de producten worden geshowd. We wilde namelijk weten wat de consumenten van het eindproduct vinden. Die moeten er toch mee in huis zitten en hoe doet de concurrent dat dan? Hoe presenteren zij zichzelf en wat zijn de kwaliteitsverschillen? Dit was heel interessant en ik vind dat dit een heel slim idee is om te doen.

Zo kun je als bedrijf namelijk nog beter kijken naar wat de uiteindelijke consument wil en interesse in heeft. Nu is het natuurlijk wel moeilijk om in te schatten wat iedereen over een anderhalf jaar nog mooi vind. het kweken van de orchidee heeft zo zijn tijd nodig en de mode veranderd heel snel. Toch zijn er verschillende punten waar er de volgende keer rekening gehouden moet worden. Zo ging deze week weer snel voor bij, we waren op vrijdag namelijk alweer om 12 uur klaar.

*Orders, wat is dat?*
De orders komen iedere dag van de week binnen en moeten natuurlijk klaar worden gemaakt op de manier dat de klant wil. De dames van de orders zijn dan ook iedere dag bezich met alle orders klaar maken. Er moet namelijk veel gebeuren voor de planten opgestuurd kunnen worden.
CosMic wilt zich onderscheiden door hoge kwaliteit planten te verkopen. De planten die dan worden gepakt moeten dan ook goed geselecteerd worden en netjes worden ingepakt. wanneer de planten worden geselecteerd word er ook een etiket bij de plant gedaan en word het stokje bij de plant (voor de stevigheid) bijgeknipt. Niet heel ver, tot het onzichtbaar is bij de plant maar toch op goede hoogte blijft om de plant overeind te houden. De planten kunnen op verschillende manieren ingeplant worden, natuurlijk gaan ze allemaal in een beschermende hoes maar de klant kan er ook voor kiezen om verschillende potten bij de planten te bestellen. Die potten moeten dan gestikkerd worden en klaar worden gezet. Het klinkt alsof het niet veel werk is, dat is het alleen niet. Je moet goed nadenken en samen werken om het goed en snel af te krijgen.

*Bezoeken van paprika kwekerij*
Op vrijdag middag gingen Marissa en ik onverwacht op bedrijven bezoek. Zo gingen we naar een van de grootste paprika kwekerijen in de regio, in ieder geval dat vond ik. Ik heb zelf nog nooit zo een groot bedrijf gezien! We hebben hier een rondleiding gehad door een klein deel van het bedrijf. Zo hebben we rond gelopen in een deel van de kas en hebben we een kijkje genomen in de productie hal. In de kas kon je zien hoe de geplukte paprika’s automatisch naar de productiehal werden gebracht en hoe daar alles werd verpakt. ook waren er in de kas nog andere logistieke processen die werden uitgelegd. In het kort gezegd een heel interessant bedrijf on te bezoeken. Tot slot hebben Marissa en ik nog een doos vol paprika’s mee gekregen. Door het bezoeken van het bedrijf heb ik nog meer zin om in de komende periode nog meer bedrijven te gaan bezoeken. Ik heb dan ook van neil een link gekregen waar ik alle bedrijven in de buurt en meer kan vinden. Nu nog even uitzoeken wat ik het liefst wil zien en dan kan ik ze gaan bezoeken!