week 1, at work

18 mei 2018 - Beamsville, Canada

Het was dus zover, stage gaat beginnen en de eerste dag zette gelijk de toon, Marissa en ik moesten namelijk om 7 uur beginnen. Het plan is om eerst langs de twee locaties te gaan om kennis te maken met iedereen die er werkt. alleen Ik had stroopwaffels meegenomen uit Nederland die ik aan de werknemers kon gaan uitdelen. Maar die was ik vergeten dus die zou ik dinsdag gaan uitdelen.

Op de eerste locatie zijn we na de rondleiding begonnen aan een veiligheid cursus. Dat is een van de standaard dingen die iedereen moet volgen als die een functie krijgt binnen een bedrijf. De testen waren makkelijk en mochten Marissa en ik samen maken. hierna hebben wij een gesprek gehad met Neil, Mike en Yvonne waar uit kwam wat Marissa en ik een aparte bankrekening nodig hebben bij een Canadese bank om loon te kunnen ontvangen. Blijkbaar kan Cosmic geen loon naar een Nederlandse rekening overmaken. Dit moest dus allemaal snel geregeld worden, we zouden volgende week namelijk uitbetaald krijgen.

Samen met Yvonne zijn wij dan ook snel naar een bank gereden om daar een rekening te openen. Na een half uurtje waren wij al klaar en konden we naar de tweede locatie van Cosmic gaan. Hier hebben we ook kennisgemaakt met iedereen en konden we na de 12 uur pauze gaan werken in de tuin. We begonnen met **sorteren** van de planten op kleur hoogte en kwaliteit. (Als meer wilt weten over hoe dat word gedaan kun je naar het eind van de tekst, daar staat alles uitgelegd).

Maar als je denkt dat dat het dan was voor de maandag heb je het verkeerd. Om 3 uur moesten Marissa en ik een werknummer ophalen, dit nummer heeft cosmic nodig om ons legaal te laten werken. Iedere werknemer in canada heeft dit nummer, het is een soort persoonlijk nummer waardoor je word toegelaten tot de werkende mensen in canada. Het kantoor waar we de gegevens moesten ophalen ging alleen om 4 uur dicht dus moesten we wel opschieten. gelukkig hadden we dat allemaal gered en zijn alle documenten nu compleet.

De rest van de week ging rustig en Marissa en ik hebben 2 keer aan onze blog’s kunnen werken. Naast het sorteren hebben wij geleerd om te **stokken**. ~(Als meer wilt weten over hoe dat word gedaan kun je naar het eind van de tekst, daar staat alles uitgelegd).~

Vrijdag konden we iets eerder naar huis om van het weekend te genieten. Dit weekend zou namelijk een langer weekend worden omdat het maandag koninginnen dag is en de meeste mensen dan niet hoeven te werken. Dit gelde alleen niet voor ons, er werd namelijk gevraagd of wij in de ochtend konden helpen met sorteerwerk. Dit vonden wij niet heel erg en hebben afgesproken dat wij dan ook zouden komen!

**Sorteren, hoe?**
Iedere plant is anders, je kan twee planten wel rond de zelfde tijd hebben geplant, ze kunnen altijd later of eerder dan elkaar gaan bloeien. Daarom is het sorteren zo belangrijk, zo kun je de goede planten van elkaar scheiden.

Om te sorteren moet je een paar regels weten:
De bloeiende orchideeën moeten aan verschillende eisen voldoen,
- De beste ‘een tak’ orchidee moet 7 knoppen en bloemen hebben.
- De beste twee tak orchidee moet aan ene tak 6 en de andere 7 knoppen/bloemen hebben.

Als dit goed is maar er zijn beschadigingen is het al weer geen goede meer. Deze worden dan wel verkocht maar dan onder ‘tweede kwaliteit’. Als de plant weer een andere afwijking heeft komt die bij de mutanten. Zo heb je alles gescheiden op kwaliteit en kan het met de juiste prijs worden verkocht.

Om het nog een klein beetje ingewikkelder te maken heb je ook de ‘Tabel toppers”. Dit betekend dat de tak net tot het stokje of er onder komt. Deze planten moeten 6 knoppen hebben (per tak).

Als laatste moet je kijken naar de kleur van de orchidee. Er bestaan zo veel verschillende orchideeën, de orchidee heeft een van de meeste soorten op de wereld. Dat is moeilijk uit elkaar te houden maar moet toch wel gebeuren, Gelukkig staan deze niet allemaal in de kas.  Hierna kan de tray met gesorteerde orchideeën op de band de buffer in.  (De buffer is een band waar alles op kleur en soort is opgeslagen. Hier van uit worden orders gemaakt).

**Stoken, hoe?**
Stokken is een heel belangrijke handeling die moet gebeuren. De orchidee heeft namelijk een hele dunne stam en kronkelt alle kanten uit. Door de stokken bij te steken en de plant er omheen te wikkelen zorg je er voor dat de plant er netjes en strak uitziet. In het kort uitgelegd gaat dat zo: Iemand haalt de orchideeën zonder stok van de tafel waar ze op staan en  zet die op een lopende band. De stokers zitten aan de lopende band en de planten die voorbij komen kunnen dan gestokt worden.  De stokken hebben ook 3 verschillende lengtes 50, 60 en 70 cm.  Door te kijken naar de grote van de plant kun je zien welke lengte stok je nodig hebt. Vervolgens kunnen de orchideeën waar een stokje bij zit van de band afgehaald en in een tray worden gezet. Op die lege plekken werden dan weer planten gezet zonder stokje. En zo maar door, zo kun je makkelijk door blijven gaan zonder onderbrekingen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade